ג'הארה וסרטן השד - פרויקט סיום שנה ב' תשע"א

מאת: טובה רוזן, יעל שריג רוזן, מירב פנחס, יניב בן שימול, שני מוזס,אורית קלווי, גלי גבעוני, אורלי קרסניצקי, יעל שרון הראל, יערה אסנהיים- שטאל, שיר עוז, תמר

 

 


השפעת טיפולים במים בשיטת ג'הארה® על הדימוי העצמי, רמת החרדה, הדיכאון ואיכות החיים בקרב נשים אשר החלימו מסרטן השד.

 

במסגרת פרויקט סיום בלימודי שנה ב' בקורס מטפלים בכירים בג'הארה®

בהנחיית טובה רוזן, M.A - מורה בכירה לג'הארה

בית הספר לרפואה משלימה – מכללת וינגייט תשע"א
נומבר2010 – מאי 2011

 

משתתפות הפרויקט: יעל שריג רוזן, מירב פנחס, יניב בן שימול, שני מוזס,אורית קלווי, גלי גבעוני, אורלי קרסניצקי, יעל שרון הראל, יערה אסנהיים- שטאל, שיר עוז, תמר שיצר, אפרת פורת, נטע אהרוני, הדס הראל

 

דברי פתיחה
במסגרת לימודי שנה ב' בקורס למטפלים בכירים בג'הארה נדרשנו לבצע פרויקט סיום קבוצתי. מטרת הפרויקט לפתח, לחקור ולבדוק את השפעתו ויעילותו של הטיפול במים בשיטת ג'הארה במסגרות ואוכלוסיות שונות. העבודה דורשת עבודת צוות שבה כל תלמידי הקורס לוקחים חלק בבחירת הפרויקט. לצורך כך נמנה ראש פרויקט ויש עבודה בקבוצות קטנות שמקבלות משימות שונות כגון הכנת הרקע העיוני, מציאת רקע ספרותי/מחקרי בנושא הפרויקט, יצירת קשרים עם אנשי מקצוע, הכנת מערכי הטיפול וגיוס משותף של המשתתפות לפרויקט. כל החומרים נאגרים ומועבדים במהלך שנת הלימודים ואז מתחיל השלב המעשי של הוצאת הפרויקט לפועל.
בשנה זו בחרנו לחקור את השפעת טיפולי ג'הארה בקרב נשים שהחלימו מסרטן השד. בחירת האוכלוסייה הזו עוררה עניין רב בשאלה כיצד נשים אלו יגיבו לטיפולי ג'הארה באספקט הרגשי ולכן נבחנו פרמטרים לבדיקה כגון רמת דיכאון, חרדה, דימוי גוף ואיכות חיים. זו הייתה השנה הראשונה שנבחנו בג'הארה פרמטרים רגשיים בטיפול.
לאחר שנתקבל האישור לביצוע הפרויקט ממוסד הלימודים, בית הספר לרפואה אלטרנטיבית בוינגייט, החלנו בגיוס משתתפות לפרויקט. מספר המשתתפות הפונות היה מפתיע. תוך שבועיים מיום שיצאו כרזות ההזמנה לפרויקט הייתה בידנו רשימה של עשרות מתעניינות. לא כול המשתתפות נמצאו מתאימות לתנאי הקבלה שהוגבלו מגיל 35 עד 55 ובטווח של עד חמש שנים ממועד ההחלמה. בסופו של דבר התחלנו את הפרויקט עם 26 נשים וסיימנו עם עשרים ואחת מטופלות.
כל מטפל/ת ג'הארה שובצה עם 2 נשים שנבחרו באופן אקראי בסמוך לבריכה בה טיפלו המטפלות. לצורך כך, שמונה מרכזי טיפול במים ברחבי הארץ תרמו את הבריכה שלהם לביצוע הפרויקט. בשל המספר הרב של הפונות הוספנו לחברי הקבוצה עוד 5 מטפלות ג'הארה שאינן תלמידות שנה ב'. כל מטפלת קיבלה תיק פרויקט ובו מהלך הפרויקט. הפרויקט נבנה מ8 שבועות במהלכן מילאו המטופלות ארבע שאלונים בנושא חרדה, דיכאון, דימוי גוף ואיכות חיים. השאלונים הללו מולאו בתחילת הפרויקט, לאחר שבועיים ועם תחילת סדרת טיפולי הג'הארה, בסיום הסדרה ושבועיים לאחר ההשתתפות בטיפולים. המשתתפות קיבלו 4 שבועות של טיפולי ג'הארה פרטניים – פעמיים בשבוע. כל הפרטים על אופן ההתערבות ותנאי הפרויקט מופיעים בפרק השלישי בחוברות זו בפרטי פרטים.
עם סיום שמונת השבועות נאסף המידע מכל השאלונים ונשלח לניתוח סטטיסטי ביחידה לסטטיסטיקה במכללת וינגייט. ממצאי הפרויקט העידו על הבדלים מובהקים אך ורק בסימפטומים שונים של חרדה ודיכאון כשבשאר הפרמטרים של דימוי גוף, איכות חיים וחרדה מצבית לא נמצאו הבדלים מובהקים. אם כי בחלק ממרכיבי איכות החיים הקשורים בכאב פיזי, בחיוניות ובתפקוד החברתי נמצאו הבדלים לא מובהקים וגם בחלק מהשאלות העוסקות בדימוי גוף נמצאו הבדלים לא מובהקים.
תוצאות הפרויקט אינן מובהקות ולכן לא ניתן להסיק באופן סטטיסטי שטיפולי ג'הארה אכן הפחיתו רמות חרדה ודיכאון, ושיפרו דימוי גוף ואיכות חיים בקרב נשים שהחלימו מסרטן השד. לעומת זאת, מתוך המשובים שרשמו המטופלות עם סיום הפרויקט הועברו מסרים ברורים שהטיפול במים בשיטת ג'הארה השפיע לטובה על מצב הרוח של הנשים שהשתתפו בפרויקט ושהטיפול בשיטת ג'הארה החזיר להם כוחות פנימיים והפגיש אותם עם מוקדי אנרגיה וכוח פנימי שהשפיעו לטובה על אספקטים שונים של חייהם.
ייתכן והשאלונים לא היו רגישים מדי לבדוק מרכיבים שכל כך מובנים עמוק בתוך מורכבות מחלת הסרטן וייתכן ומשך ההתערבות לא הספיק בכדי לחולל שינוי. ולכן, לצורך תוצאות משמעותיות רצוי להגדיל את מספר המשתתפות, להגדיל את תקופת ההתערבות ולבחון שימוש בשאלונים יותר רגישים.
אין ספק שביצוע הפרויקט תרם לנו תרומה גדולה הקשורה בהבנת הצרכים של אוכלוסייה זו ובמשמעויות הכוללות של הטיפול כאשר הגוף והנפש נפגשים. הסיפוק והאתגר בביצוע 168 טיפולים שנגעו בעשרים ואחת נשים נגיעה משמעותית היה בהחלט שווה את המאמץ והדיוק הנדרש בביצוע הפרויקט.
אנו מקווים שפרויקט זה יפתח ערוצים נוספים לעבודות ומחקרים הבודקים את ההשפעה של הטיפול במים בשיטת ג'הארה עם אוכלוסיות מגוונות.

מאחלים לכם קריאה מהנה,
תלמידי קורס מטפלים בכירים בג'הארה - שנה ב'


רקע עיוני
סרטן השד הינה מחלה הפוקדת כל אחת מתשע נשים. כאשר לאחרונה נראית עליה ממשית במספר הנשים החולות בסרטן השד. הטיפולים הקונבציונלים לטיפול במחלה והישנותה (ניתוחים, הקרנות, כימותרפיה וטיפולים הורמונלים) מתפתחים מאוד בשנים האחרונות, אך מעט מאוד מידע קיים לגבי יעילותם ומידת הצלחתם של הטיפולים המשלימים. כמו כן בתקופת המחלה זוכה החולה למערכת תמיכה מקיפה (צוות רפואי וסוציאלי, קבוצת תמיכה, בני משפחה וחברים) ובתקופת ההחלמה מצטמצמות או נזנחות מערכות אלו ומותירות לא פעם תחושת בדידות וחוסר מובנות ע"י הסביבה.

בהתמודדות שבאה לאחר מחלת סרטן השד, דימוי הגוף מושפע לא רק מהפגיעה עצמה של המחלה באותו אזור בגוף, אלא גם ובעיקר, מהטיפול עצמו במחלה כגון- כריתה מלאה או חלקית, שד שהתעוות, שחזור, נשירת שיער וחולשה. בנוסף, הטיפול מביא לירידה ברמות האסטרוגן אשר גורמת למונפוזה מוקדמת ולתסמינים מוקדמים של גיל הבלות. ביניהם, קושי בתפקוד המיני והשפעות נוספת אשר פוגעות ומשבשות את דימוי הגוף וההערכה העצמית.

מתח נפשי, דיכאון, חרדה ומצבי רוח הם תסמינים רגשיים המלווים את הנשים בעת מחלת הסרטן.
אחד המחקרים שנמצאו הראה שבתקופה שהמטופלות קיבלו טיפולי מסא'ז לא הייתה עלייה ברמת המתח ושהייתה ירידה ברמת החרדה והדיכאון של המטופלות. טיפולי המסאז' הראו אפקטיביות בהפחתת המתח הנפשי, שיפור מצב הרוח וחיזוק המערכת החיסונית. (Reif-Hernandez, et al. 2003).

בהיעדר מספיק מידע מעבודות ומחקרים הבוחנים את השפעת הטיפולים המשלימים על הדימוי הגופני, רמת הדיכאון והחרדה ואיכות החיים של נשים שהחלימו מסרטן השד החלטנו לבדוק האם סדרה של שמונה טיפולי ג'הארה למשך 4 שבועות ישפיעו על נשים שחלו והחלימו מסרטן השד.

שיטת ג'הארה והטיפול במים בנשים המחלימות מסרטן השד
ג'הארה, טכניקת שיקום במים שעוצמתה טמונה בעדינות, ברכות ובשקט של המים. המים הם יסוד מיוחד במינו, יש להם עוצמה רבה הודות לשינוי בכוח הכבידה וההשפעה על כל מערכות הגוף. למים המחוממים לטמפרטורת הגוף השפעות פיזיולוגיות מוכחות, כגון: הפחתת כאבים, הפחתת מתח שרירים, הפחתת נפיחויות, גירוי קינסטטי, הזרמת דם, הפחתת תחושת משקל, הגברת קצב חילוף החומרים המטבולי. בנוסף, למים השפעה רבה על התפיסה הגופנית-נפשית שלנו, על החושים. הם מרגיעים ומאטים את המחשבה. כשהאוזניים בתוך המים הם לא רק אטומות לרעשים שמחוץ למים, אלא שהמטופל פונה פנימה, חזרה לתוך עצמו.
שיטת ג'הארה מאפשרת הרפיה עמוקה ברמה גופנית, מנטאלית ונפשית. הכניסה למים בלבוש בגד ים הינה התנסות ברגע אינטימי יחד עם זאת בסביבה רגועה, שקטה ומכילה. חמשת התפיסות בג'הארה ובייחוד תפיסת התמיכה העומדת בבסיס הטיפול, מעבירה מסר דרך מגע ברור שהמטפלת מקבלים את המטופלת כמו שהיא וזו היא סביבה תומכת המאפשרת להחזיר ולו במעט את תחושת הביטחון שאבד. תפיסת ההתאמה מאפשרת הקשבה ייחודית לכל אחת מן המטופלות תוך התחשבות בנקודות הרגישות בגופה ודרך תנועה והתכוונות מאפשרת שחרור של אזורים פגועים,נוקשים או תפוסים.
קצב התנועה האיטי והתארכות המפרקים והחוליות מחזירה את המטופלת למנוחה בתוך השלד, יוצרת תחושת פתיחה והתרחבות ומאפשרת נגיעה בחזרה לתוך תחושת הביטחון בתוך הגוף שלה. גם התרגילים האקטיביים בג'הארה מפתחים את החוש הקינסתטי (תחושת התנועה) ומחזירים שליטה מסוימת וקשר אל איברי הגוף ושרירי הליבה. הם מחזקים ומייצבים את עמוד השדרה ומהווים עוד דרך לתקשורת מחודשת עם איברים בריאים בגופה של המטופלת כמו למשל האגן, אשר משמש כמרכז הגוף הן ברמה הפיזית והן ברמה המנטאלית והוא משמעותי בעיקר בגוף האישה.
מטופלים רבים מדווחים לאחר טיפול ג'הארה על תחושת חזרה לרחם, ודרך עבודה זו תוכל המטופלת לשוב אל תחושות ראשוניות אלו הקשורות בנשיות ומיניות ולהשלים עם מצבה מכיוון אחר בגופה.
הדינאמיקה של קונוס ההעצמה שנמצא ביסוד בניית הטיפול עובר מתפיסה לתפיסה בזרימה שוטפת תוך כדי יצירת קשר, יציבות, הקשבה ובנית אמון עם המטופלת, בתנועה חופשית שנמצאת בתוך מסגרת מובנת, ומובילה להתארכות והתרחבות של הגוף. כל זאת מוביל את המטופלת למצב בו הגוף לא מתאמץ ויכול להגיע להעלמות. בשלב זה התנועה והמים עושים את העבודה על הנפש, ומאפשרים למטופלת גישה לאותם מקומות שמילים לא יכולות לגעת בהם ופותחים את הדרך להטמעת התהליכים הנפשיים שעברו עליה, חשיפת האני האוטנטי ובניה מחודשת של כוחות ההתמודדות.


פרויקט ג'הארה וסרטן השד
הפרויקט " ג'הארה וסרטן השד" התקיים במסגרת פרויקט סיום בקורס מטפלים בכירים בג'הארה – שנה ב' מטעם בית הספר לרפואה משלימה במכללה האקדמאית בוינגייט.
שאלות הפרויקט:
1) האם סידרה של טיפולים במים בשיטת ג'הארה תשפר את איכות החיים בקרב נשים אשר החלימו מסרטן השד?
2) האם סידרה של טיפולים במים בשיטת ג'הארה תשפר את הדימוי העצמי בקרב נשים אשר החלימו מסרטן השד?
3) האם סידרה של טיפולים במים בשיטת ג'הארה תשפר את ההערכה העצמית ותפחית את רמת החרדה והדיכאון בקרב נשים אשר החלימו מסרטן השד?


משתתפות הפרויקט
לפרויקט גויסו עשרות נשים, 26 נשים התאימו להשתתף בפרויקט.סיימו את הפרויקט 21 משתתפות.
1. המשתתפות בטווח הגילאים מ 34 עד 55 שנים.
2. המשתתפות בפרויקט הם נשים אשר החלימו בסרטן השד בטווח של מחצי שנה מהטיפול האחרון ועד חמש שנים. הטיפול האחרון הוגדר כטיפול כימותרפי, קרינתי או ניתוחי.
3. המשתתפות נתבקשו להימנע מכל פעילות נוספת שהן מבצעות מלבד הפעילות הרגילה שהן ביצעו עם הכניסה לפרויקט – משמע, לא יעשה שינוי באורח החיים במהלך הפרויקט.
4. התקבלו לפרויקט נשים שלא שטופלו בעבר בסדרת טיפולים במים בשיטת ג'הארה.
עם קבלתן לפרויקט מילאו המשתתפות שאלון קבלה לפרויקט וחתמו על טופס הסכמה להשתתפות בפרויקט אליו צירפו טופס הצהרת בריאות חתום על ידי רופא אונקולוג


ממאגר הנתונים על משתתפות הפרויקט הנלקח מהשאלונים נמצא ש:
1. שש עשרה נשים מתוך 21 דיווחו על השתתפות סדירה בפעילות גופנית במהלך הפרויקט.
2. שלוש נשים מתוך 21 דיווחו שנמצאות בטיפול רגשי כגון פסיכולוג/עובדת סוציאלית /קבוצת תמיכה
3. שמונה מתוך 21 מטופלות עברו כריתת שד מלאה, 11 מתוך 21 המטופלות עברו כריתת שד חלקית ומטופלת אחת עברה כימותרפיה והקרנות.
4. ארבע עשר מתוך 21 מטופלות דיווחו על נטילת תרופות הורמונאליות.
5. מרבית המטופלות דיווחו על סימפטומים כגון: בעיות שינה, עייפות, חולשה,כאב ומגבלה בגפה עליונה.


הליך הפרויקט:
משך הפרויקט 8 שבועות המחולקים ל3 תקופות:
1. תקופה א' - המשתתפות מילאו שאלונים שבועיים לפני ההשתתפות בטיפולי ג'הארה
2. תקופה ב' - המשתתפות קיבלו 8 טיפולי ג'הארה פרטניים למשך 45 דקות (אקטיבי+פסיבי) פעמיים בשבוע למשך 4 שבועות
3. תקופה ג' - המשתתפות מילאו שאלונים שבועיים לאחר ההשתתפות בטיפולי ג'הארה

 

פרוטוקול ההתערבות:
1. המשתתפות קיבלו 8 טיפולי ג'הארה פרטני, פעמיים בשבוע למשך 45 דקות.
2. הטיפולים התקיימו בבריכות טיפוליות מחוממות ל34 מעלות.
3. הטיפולים ניתנו על ידי מטפלות ג'הארה מוסמכות על פי פרוטוקול טיפול קבוע.
4. ההפרש בין הטיפולים במהלך השבוע יהיה בין יום ליומיים.
5. הייתה רוטציה בין המטפלות על מנת שהמשתתפות יחוו טיפולי ג'הארה על ידי מטפלות שונות במהלך ההתערבות.
6. המשתתפות מילאו שאלונים ארבע פעמים במהלך הפרויקט
תוכנית הטיפול בג'הארה
סדרת הטיפולים התבססה על הפילוסופיה של שיטת ג'הארה בהתאם לחמש התפיסות של השיטה. כל טיפול נבנה מכמה מרכיבים: תפיסה טיפולית ע"פ שיטת ג'הארה, רעיון טיפולי על פי הבנת צרכי המטופלות ותוכן הטיפול המורכב מתרגילים אקטיביים וטיפול בציפה.


להלן מבנה סדרת הטיפולים:


פרוטוקול טיפולים
1 support תמיכה טובה של המטפלת והמים עם נוכחות באזורי בית החזה והנשימה.
2 Support + Adaptability תנועתיות האגן וחיזוק שרירי המרכז , ריכוך אגן הירכיים.
3 Adaptability + Expansion שחרור וריכוך האזור הצווארי והשכמות. יצירת התארכות צווארית וגירוי לפתיחת בית החזה
4 Expansion פתיחת בית החזה ליצירת זרימה ואנרגיה חופשית.
5 Expansion +Effortlessness עבודה עמוקה על הנשימה וחיבור הנשימה מהגוף לנפש.
6 Effortlessness +Invisibility זרימה בתנועה וריקוד שנובע מתנועה פנימית תוך כדי מודעות למרכז ושחרור הפריפריה.
7 Effortlessness טיפול דינאמי שעובד על רצף תנועות שבסופו מנוחה בתנוחת "עריסת תינוק" ותמיכה תוך כדי נוכחות.
8 Invisibility + Support שקט, הרבה שקט עם דימוין מודרך, עיסוי באזורי הראש ליצירת היעלמות.

 

אמצעי הערכה ושאלוני הפרויקט
בפרויקט "ג'הארה וסרטן השד" השתמשנו ב4 שאלונים שונים הבודקים את מצבם הגופני והרגשי של מטופלות שהחלימו מסרטן השד.
• שאלון איכות חיים 36SF
• שאלון הערכה עצמית וחרדה מצבית של ספילברגר
• שאלון למדידת דיכאון וחרדה של בק
• שאלון דימו גוף ע"ש תומס BIQ
נתוני המחקר נותחו בתוכנת SPSS 18.0 והנתונים יוצגו ברמת מובהקות של P> 0.05.
הנתונים נותחו על פי ארבעה שאלונים שמולאו על ידי המטופלות בזמנים שונים כדלהלן:


להלן סיכום ממצאי הפרויקט:
1. לא נמצאו הבדלים מובהקים בקטגוריות התפקוד הפיזי, הבריאות כללית, התפקוד הנפשי והבריאות הנפשית באיכות החיים בקרב מטופלות אשר החלימו מסרטן השד, לאחר סדרה של טיפולים במים בשיטת ג'הארה.
2. נמצאו הבדלים לא מובהקים בקטגוריות הכאב הפיזי, החיוניות והתפקוד החברתי באיכות החיים בקרב מטופלות אשר החלימו מסרטן השד, לאחר סדרה של טיפולים במים בשיטת ג'הארה.
3. לא נמצאו הבדלים מובהקים בדימוי הגופני הכללי בקרב מטופלות אשר החלימו מסרטן השד, לאחר סדרה של טיפולים במים בשיטת ג'הארה
4. נמצאו הבדלים לא מובהקים בדימוי הגופני בנושאים העוסקים בקרבה פיזית, נוחות גופנית ועד כמה הגוף מעסיק מטופלות אשר החלימו מסרטן השד, לאחר סדרה של טיפולים במים בשיטת ג'הארה
5. לא נמצאו הבדלים מובהקים בהערכה הגופנית וחרדה מצבית בקרב מטופלות אשר החלימו מסרטן השד, לאחר סדרה של טיפולים במים בשיטת ג'הארה
6. נמצאו הבדלים מובהקים בסימפטומים שונים של חרדה ודיכאון בקרב מטופלות אשר החלימו מסרטן השד, לאחר סדרה של טיפולים במים בשיטת ג'הארה.


סיכום משובים אישיים
עם סיום הפרויקט הועבר לכל מטופלת דף משוב. בדף זה כתבה המטופלת את כל אשר על ליבה ואת מה שרצתה לשתף עימנו על כל מה שחוותה בטיפולי ג'הארה. המשובים היו מרגשים ומותירי רושם עז
. " הייתי על פסגת העולם! " (מטופלת מס' 20)
על פי מודל הטיפול הספיראלי להתמודדות עם מחלת הסרטן (דר' חממה- עוז, עו"ס ינטרוב-ברכה 2011) הפאזה החמישית בתהליך ההתמודדות עם מחלת הסרטן מאופיינת ביכולת של החולה להגיע למצב שבו רצף חייו והסובבים אותו ממשיכים באופן נורמטיבי תוך קבלה של אירוע המחלה כפרק בתוך רצף החיים שיש לו פוטנציאל מכונן. בהתייחס לכך כתבה אחת המטופלות: "הג'הארה היה עבורי המשך מסע שיצאתי אליו לפני שנתיים כשגיליתי את הסרטן ונכנסתי למסע לא נודע, בו למדתי להכיר את עצמי ולראות את הטוב והיפה גם כשיש קושי." (מטופלת מס' 11)
על פי הפאזה החמישית במודל הספיראלי ישנה הערכה מחודשת וחיובית יותר לחיים. מעבר לזאת, החולה והמערכת הסובבת אותו יכולים להגיע לצמיחה נפשית מהאירוע המשברי – צמיחה המכונה "צמיחה פוסט טראומטית. "ועוד דבר, זה נורא להגיד, אבל ככה זה וזה נכון, לו לא הייתי חולה כל זה ככל הנראה לא היה קורה. אז מה לעשות? להודות על המחלה? שאלה טובה. התשובה תישאר פתוחה. את השעות שעברנו ביחד במים, לא אשכח לעולם." (מטופלת מס' 16).
מרבית המטופלות דיווחו בתחילת הפרויקט שיש להן הפרעות בשינה וכאבים, דבר היכול להיגרם ממצב פיזי ונפשי מסוים. בשיחה אישית מטיפול לטיפול סיפרו כמה מהמטופלות שבתקופת הטיפולים או ביום הטיפול הן חוו שינה טובה יותר ועמוקה יותר.
כך כתבה מטופלת מס' 7: "השפעת הטיפולים הייתה מיידית, כאחת שסובלת מבעיות שינה, בימים שני ורביעי ישנתי כמו תינוקת."
מטופלת מס' 13 כתבה: "החלמתי מסרטן השד לפני כשנה וחצי, מאז אני מתפקדת במלוא המרץ... בתקופה זו לוו אותי כאבים כמעט מידי ערב... כבר מהטיפול הראשון חוויתי פרידה מכאבים אלו, הם הלכו ולא שבו... האנרגיה בה אני מתנהלת במהלך היום, פוחתת באופן טיבעי בשעות הערב, אך לא מתלווה לה אפיסת כוחות פיזיים כבדרך כלל."
בהתייחסות לציטוט זה נתן להסיק שעל אף שמטופלות הפרויקט החלימו ממחלת סרטן השד נותרו סימנים גופניים ונפשיים ושהכאבים ממשיכים להיות נחלת היום יום. שיטת ג'הארה בבסיסה נועדה לשפר את המצב הגופני אך עם ידיעה ברורה שקיימות השפעות רגשיות נלוות. כך כתבה אחת המטופלות " אני מספרת לכולם על הטיפול הזה ועל שאני מרחפת במים ושהמוח שלי ריק וכל שרירי הפנים שלי רפויים ואפשר לחייך חיוך גדול מבלי לאמץ את השרירים". נשים אלו נמצאות במרוץ אחר החיים כאילו הרגישו שקיבלו את החיים בחזרה והן צריכות להספיק הכל ולעיתים אין להן פנאי לעצור ולהרפות. סדרת הטיפולים אפשרה להן הזדמנות זו. כך כתבה מטופלת מס' 17: "פעם חשבתי שצריך הרבה כוח כדי לשחרר את הגוף כמו במסא'ז. היום אני מבינה כי רוך והקשבה הרבה יותר מתאימים לי"
טיפול ג'הארה מתחיל להשפיע באמת כאשר המטופל נמצא בתהליך של מעבר משליטה לאיבוד משליטה. זה תהליך שישי בו הכרה פנימית עצומה: "מהטיפול הראשון יצרתי קשר מדהים עם המטפלת שלי, מה שעזר לי לתת את כל כולי ולהתמסר לטיפול בלי עכבות בכלל." (מטופלת מס' 7). למרות שהשליטה הוא מרכיב מנטאלי יש לו ביטוי גופני של נוקשות, התכווצויות ומתח פיזי. "תמיד חשבתי שזה טוב לי להיות בשליטה ופה גילית שאני מרגישה טוב יותר כאשר אני משחררת שליטה." (מטופלת מס' 4)
הטיפול במים בשיטת ג'הארה מסייע למטופלות להתמודד עם תופעות הלווי של המחלה ולהרגיש את גופן ולבנות דימוי עצמי מחודש על בסיס הקשבה פנימית: "הרגשתי את החוסר גמישות של הגוף ובעיקר של צד ימין. בזמן הטיפול הרגשתי אייך חלק שמאל שלי רפוי ומשוחרר ואייך ימין עדיין תפוס ולאחר העבודה על צד ימין הייתה תחושת שחרור בכל הגוף למעט הצוואר" (מטופלת מס' 17)
אנחנו מאמנים שלמים יש את היכולת לעטוף ולהחזיר את תחושת ההגנה והקשר לעצמי. בטיפול ג'הארה אנחנו משתמשים במגע שמעורר ומוביל לתחושות גופניות ראשוניות. נשים שחלו בסרטן ואיבדו את הקשר לגוף שלהם- מוצאות אותו מחדש.
מסיכום דבריה של מטופלת מס' 8: "לאחר הטיפולים התחלתי לבחון דברים בצורה קצת שונה, קיבלתי את הביטחון בגופי וביכולתו. תוך כדי הטיפול במים הגעתי לתנועות גמישות שלא חשבתי שאוכל להגיע אליהן שוב. התחלתי להאמין שוב בגופי, לאחר כל הסבל שעברתי במהלך הכימותרפיה וההקרנות. חזרתי לאהוב אותו ולהאמין ביכולתו. דבר שכמובן חיזק לאין שיעור את בטחוני העצמי בנקודה כה כואבת."
המשובים שנכתבו על ידי המטופלות היו בעלי משמעות עצומה לגבנו. המשוב שהיה כנה ואמיתי הדהד לנו פנימה ללב. מה שלא ניתן לכמת במספרים ולנתח בסטטיסטיקה, ניתן להרגיש בלב. זה נותן לנו את הביטחון והכוח להמשיך לעשות את מה שאנחנו הכי אוהבים לעשות.
"זהו, הטיפול האחרון. כמה עצוב... ממש חבל שנגמר כל כך מהר. אני זוכרת שממש רציתי לנצור כל רגע של מגע של שיוט , של נעימות." (מטופלת מס' 18)
תודה!


סיכום ומסקנות
הפרויקט הנוכחי תרם תרומה נוספת בהבנת המשמעויות הטיפוליות השונות של הטיפול במים בשיטת ג'הארה. בשנים קודמות נבחנו אוכלוסיות עם פגיעות בעלות סימפטומים פיזיים מובהקים כגון מחלות פרקים, פיברומיאלגיה וכאבי גב. בכל פרויקט שנערך עד כה הצטבר ידע רלוונטי המלמד אותנו כיצד לפנות לאוכלוסייה זו, כיצד להכין מערכי טיפול ולהכין שאלונים שיאספו את המידע המתאים וישאלו את השאלות הנכונות על מנת שנוכל להכיר מקרוב את האוכלוסייה המגיעה לטיפולי ג'הארה ולהתאים לה את הטיפול האפקטיבי.
השנה התמודדנו עם שאלות שבעבר לא נשאלו והנוגעות בעולמן הרגשי התנהגותי של המטופלים המגיעים לטיפול במים. על אף שטיפול ג'הארה בהגדרתו אינו מיועד לטפל בהיבטים רגשיים תמיד ידענו שהוא מייצר אפקט רגשי עמוק. השנה בחרנו לבדוק את האפקט הרגשי שיש לטיפול ג'הארה להציע. מבחינה זו, הייתה זו פריצת דרך כשהבנו שלא ניתן להפריד את הגוף מהנפש ויש צורך לבחון לעומק את אמיתות הרגשות העולות בטיפול. לא היה פה ניסיון להוכיח שטיפול ג'הארה הוא טיפול רגשי רק למצוא את הקשר בין הטיפול הפיזי לרגשי.
לאור הממצאים שקיבלנו לא ניתן להסיק בצורה מובהקת שחלו שינויים משמעותיים באיכות החיים, רמת הדיכאון והחרדה, עלייה בדימוי הגוף ו/או שיפור בהערכה העצמית של המטופלות כתוצאה מטיפולי ג'הארה. למרות זאת, ניתן לראות מגמתיות של שינוי בקרב המטופלות בנושא של דימוי גוף ותפיסת הגוף שלהן, בנושא של כאב גופני ותפקוד חברתי. כמו כן ניתן לראות שינוי מובהק סטטיסטית בנושא של הפחתה ברמת הדיכאון והחרדה הכללית.
יחד עם זאת בסיום הטיפול האחרון התבקשו המטופלות למלא דף משוב המסכם את סדרת הטיפולים שקיבלו. משובים אלו מצביעים בצורה סובייקטיבית, אבל מאוד ברורה, על שינויים חיוביים שחלו בתפיסת חייהן של המטופלות כתוצאה מקבלת טיפולי ג'הארה. מכאן, אנו יכולים להבין שהטיפול במים בשיטת ג'הארה אכן חוללו שינויים משמעותיים בתפיסת עולמן הרגשית וההתנהגותית של המטופלות.
סיבות שונות עשויות להסביר את ממצאי הפרויקט השונים. ראשית יכול להיות שכיוון שמדובר ב- 21 נבדקות, גודל המדגם קטן מדי בכדי לקבל תוצאות מובהקות סטטיסטית. כמו כן, יכול להיות שפרק זמן של 8 טיפולים, פעמיים בשבוע לתקופה של ארבעה שבועות של קבלת סדרת טיפולי ג'הארה הינו פרק זמן קצר מדי למצוא שינויים רגשיים והתנהגותיים. אם ניתן היה לפרוש את הטיפולים למשך 8 שבועות בתדירות של טיפול אחד בשבוע יכול להיות שהיו מתאפשרים תהליכים רגשיים שיובילו לשינוי.
יחד עם זאת, ייתכן מאוד שהשאלונים שבחרנו לא היו רגישים מספיק ולא תואמים את מצבם של המטופלות. למשל, כשבוחנים את שאלוני החרדה והדיכאון ניתן היה לראות שאלו שאלונים שמתאימים לרמות חרדה ודיכאון עמוקות. השאלות בשאלונים אלו עסקו בתכנים של הרס עצמי ואובדנות כאשר המטופלות שנבחרו לפרויקט לא היו במצב כל כך קשה של חרדה ודיכאון ולכן השאלות לא יכלו לשקף בצורה הולמת את מצב החרדה של המטופלות.
יתרה מזו, השאלה הגדולה שמרחפת מעל ממצאי הפרויקט מחזירה אותנו למהות של טיפול ג'הארה והשפעותיו. שיטת ג'הארה במהותה מתמקדת במערך השלדי של הגוף. מטרת הטיפול העיקרית היא ליצור התרחבות בעמוד השדרה והמפרקים, לרווח בין המפרקים הבין חולייתיים, להפחית את המתח הדחיסתי הנוצר בגוף, להקל על מערכת העצבים ובכך ליצור תחושה של קלילות גופנית. מתוך הידיעה שגוף ונפש אחד הם ומתגובות חוזרות ונשנות של מטופלים בשיטת ג'הארה ברור לנו שהשפעתו של הטיפול לא נעצרת בגוף. טיפולי ג'הארה גורמים לתחושת הקלה, רוגע, שלווה, חופש, שחרור ושקט נפשי פנימי. בעקבות התחושות הגופניות הנעימות, המגע העוטף של המים, החמימות של המים והתמיכה שלהן, מטופלי ג'הארה חשים שחרור נפשי עמוק. התגובות הללו, ללא ספק, משפיעות על ההוויה הכללית שלנו. כיצד ניתן למדוד את האפקט המשני רב המעלה הזה שקיים בטיפול במים בשיטת ג'הארה? אלו אוכלוסיות ואלו כלי מדידה יעידו על ההשפעות הללו?
הפרויקט הנוכחי הוא הראשון והיחיד מסוגו שבודק השפעות לא גופניות של טיפול ג'הארה כאשר האוכלוסייה שנבחרה לפרויקט נמצאת בתקופת התאוששות אופטימית. יתכן והחרדה שמה תחזור המחלה עוברת לפסים של אופטימיות. יכול להיות שבשלב ההחלמה חזקות יותר תחושות של הכרת תודה על עצם ההחלמה וחזקות יותר תחושות הניצחון על המחלה. יכול להיות שתחושות אלו נדחקו הצידה והוחלפו בתחושות חיוביות כפי שהעידו משובי המטופלות.
האם בדיקה של מרכיבים כגון חרדה, דיכאון ודימוי גוף יכולים להימדד כאשר הטיפול הניתן אינו עוסק באופן ספציפי בנושאים אלו? כלומר, בכדי לטפל ולשפר את הדימוי הגופני יש צורך למקד את הטיפול בתכנים העוסקים בדימוי הגופני באופן ממוקד. טיפול ג'הארה עוסק ביצירת תחושות גוף חיוביות באמצעות יצירת expansion (התרחבות) אך הוא אינו תחליף לטיפול פסיכולוגי העוסק במרכיב התנהגותי- נפשי - רגשי זה. מטיעון זה ניתן להסיק שטיפול ג'הארה יכול לבוא כטיפול משלים ומשולב עם טיפולים העוסקים בדימוי הגופני. יכול להיות שהשילוב של יצירת מרחב פיזי תומך, עוטף ומקבל בשילוב טיפול אחר יביא לתוצאות טובות יותר ויחדד את המרכיבים הקשורים להשפעת טיפול ג'הארה על הדימוי הגופני ושיפור ההערכה העצמית של המטופלות.
ייתכן וההסבר לכך שבשאלה הבאה: "עד כמה את נמנעת מקרבה פיזית לאדם אחר בגלל הגוף שלך?" נמצאה נטייה לשנוי (נמצא שינוי לא מובהק) מכוון שאכן טיפול ג'הארה הוא טיפול בעל קירבה פיזית משמעותית (המטפל/ת תומכת במטופלת בציפה במים) ויש התמסרות מלאה למנח הזה ולכן נצפה שינוי ושיפור בקרבה הפיזית כחלק מהשיפור בדימוי הגופני. כל שכך גם לגבי תחומים העוסקים בדיכאון וחרדה. כנראה, שטיפול שיעסוק בצורה ישירה בדיכאון וחרדה יניב תוצאות מדידות של שיפור במצב הדיכאון והחרדה.
אין בכוונתנו לשנות את טיפול ג'הארה ולהוסיף לו מרכיבים כאלו שלא מובנים בתוך הטיפול רק על מנת למצוא שאכן טיפול ג'הארה עוזר למטופלות הסובלות מחרדה או דיכאון. זאת היא לא כוונתנו בפרויקט זה. יתרונו של הפרויקט בכך שהוא מעלה את הסוגיות הללו על פני השטח ועוזר לנו המטפלים להבין את מהותו של הטיפול, יתרונותיו ומגבלותיו. האתגר שלנו כמטפלים המעוניינים להוכיח את היתרונות הנרחבים של טיפול ג'הארה הוא למצוא את הפרמטרים הייחודיים לטיפול ג'הארה , בין אם הם באים בשילוב עם טיפולים אחרים ובין אם הם מופיעים בנפרד ולמקד את האוכלוסיות שיכולים ליהנות מיתרונות אלו.
הפרק הבא יעסוק במחקרי המשך וברעיונות והמלצות כיצד לקיים פרויקטים ומחקרי המשך שיעזרו לנו להוכיח את ייחודה ויתרונה של שיטת הטיפול במים - ג'הארה.


המלצות ומסקנות למחקר המשך
לפי דפי המשוב אשר מילאו המטופלות בסיום הטיפולים ניתן למצוא כי טיפולי ג'הארה היו משמעותיים בסוגיות נרחבות בהוויה של נשים שהחלימו מסרטן השד. לפיכך, יש להוציא מתוך המשובים את המרכיבים הללו ואותם למדוד בהמשך.
יחד עם זאת, כשמדובר בתהליכים רגשיים והתנהגותיים יש לשקול להרחיב את מדגם הנבדקות, להאריך את פרק הזמן של הטיפולים ולמצוא שאלונים מתאימים ורגישים יותר למצבם של נשים שהחלימו מסרטן השד.
כיוון שהרבה מטופלות דיווחו בתחילת המחקר בדפי מידע שמילאו, על הפרעות שינה ודיווחו על שיפור משמעותי כתוצאה מהטיפולים, יהיה מעניין לבחון האם קיים שיפור ועד כמה ולכן שאלון העוסק בהפרעות שינה היה יכול להניב תוצאות מעניינות.
המטופלות דיווחו בעל פה כי הן מגיעות הביתה לאחר הטיפולים עם "אנרגיות מרוממות" ובמצב רוח משופר. לכן שאלון POMS או ETI הבודק מצב רוח רגעי היה יכול להביא לתוצאות מעניינות.
מכיוון שמרבית המטופלות עברו כריתת שד חלקית עם או בלי שיחזור, לחלקן נפגעו שרירים באזור בית החזה וחגורת הכתפיים. על ידי תרגילי ג'הארה אקטיביים ניתן לחזק ולשפר את כוח השרירים וטווחי התנועה. מרכיב מדידה זה היה נותן לנו את ההשפעה הגופנית שיש לטיפול ג'הארה להציע.
נכון יהיה לעשות מחקר עם קבוצת ביקורת המקבלת טיפולי גוף אחרים בהם הקרבה הפיזית, החופש, הצורך באיבוד שליטה אינו בולט כמו בג'הארה ולראות כיצד קבוצה זו תגיב למרכיבים הללו.
מעניין לראות כיצד טיפולי גוף נפש המתקיימים ביבשה ישפיעו על מטופלות שהחלימו מסרטן השד לעומת טיפולי גוף נפש המתקיימים במים שמדגישים את יתרונות הסביבה המימית ככלי טיפולי.
מלבד המשך פעילות מחקרית חשבנו גם על הדרך הנכונה להמשך פעילויות ג'הארה למטופלות המחלימות מסרטן השד. הגענו למסקנה שכדאי להציע פעילות קבוצתית במסגרת חוג של פעם בשבוע שיכלול גם תרגילים אקטיביים וגם תרגלי ציפה. החוג "הידרו ג'הארה למחלימות מסרטן השד" יפעל לקידום המטרות הבאות: החזרת החיוניות לגוף, חיזוק פיזי, הפגת מתחים, הפחתת כאבים , שיפור הדימוי הגופני, העלאת מצב הרוח ותמיכה חברתית .(ראה נספח מס' 8)

לסיכום, בהמשך יהיה עלינו להמשיך ולחקור את האוכלוסייה הזו ביתר דיוק. עלינו לקחת קבוצת ביקורת לקבוצת המחקר ולשאול שאלות שנוגעות גם במרכיבים גופניים כגון טווחי תנועה או כוח וגם מרכיבים יומיומיים כגון איכות שינה ואפילו מצב רוח
יכול להיות שקשה יותר להוכיח שינוי התנהגותי/רגשי מגופני, שאמצעי המדידה הם חמקמקים יותר ודורשים יותר מיקוד במהלך הטיפול, יכול להיות שיש צורך בתקופת התערבות ארוכה יותר בכדי להוכיח שינוי רגשי עמוק כגון חרדה, דיכאון, גם דימוי גוף הוא נושא לטיפול ארוך טווח. ולכן, רבות השאלות בנוגע למחקרי המשך בנוגע לאפקטיביות של טיפול ג'הארה. יכול להיות שיש להישאר נאמנים למקורות הטיפול ולבדוק את הפרמטרים הרגשיים רק כנלווים לשינויים גופניים המיועדים בטיפול ג'הארה. בינתיים, נמשיך להציע טיפולי ג'הארה לאוכלוסייה זו במסגרת קבוצתית או פרטנית.

 

בבילויגרפיה
1. Targ, E. & Levine, E. (2002). The efficacy of a mind-body-spirit group for women with breast cancer: a randomized controlled trial. General Hospital Psychiatry, 24, 238–248.

2. Hernandez- Reif, M., Ironson, G., Field, T., Hurley, J., Katz, G., Diego, M., Weiss, S., Fletcher, M., Schanberg, S., Kuhn, C. & Burman, I.( 2004). Breast cancer patients have improved immune and neuroendocrine functions following massage therapy. Journal of Psychosomatic Research ,57, 45–52.

3. Montazeri, A., Jarvandi, S., Haghighat, S., Vahdani, M., Sajadian, A., Ebrahimi, M. & Mahmoodi, M. (2001). Anxiety and depression in breast cancer patiants before and after participation in a cancer support group. Patient Education and Counseling, 45, 195-198.

 

 

תודות
תודתנו נתונה בראש ובראשונה למשתתפות הפרויקט שעמדו במסירות בלוח הזמנים של הטיפולים ונתנו מזמנן למלא את השאלונים ובכך לסייע בידנו לבדוק את השפעת טיפולי ג'הארה על נשים המחלימות מסרטן השד.


הפרויקט התקיים בבריכות שתרמו ותמכו בקיום הפרויקט:
♦ בריכת מולטי פול – מרכז ג'הארה בבנימינה ♦ בריכת המעיין – מרכז ג'הארה בגן נר ♦ בריכת נגה – מרכז ג'הארה בגמלא ♦ בריכת חוויות מצפון – רחובות ♦ בריכת מרכז מיה – חיפה ♦ בריכת ליאו באק – חיפה ♦ בריכת מיכל ערמון – הרצלייה ♦ בריכה טיפולית - נתיב השיירה.

 

אקווה טיפול - המרכז הישראלי ללימודי ג'הארה וטיפולים במים "הבריכה של טובה" ת.ד. 1286 בוסתן הגליל 054-4647898 טלפקס 04-8402950
מייל: aquatova@gmail.com
צילומים - איריס סלע
Facebook | aquatova.co.il
עיצוב - גיל ארצי   עיצוב, הקמת אתרים - Netimpact